3 juli 2008

Bilder i webbtidningar

Jag säljer inte så många bilder, och tycker det är rätt ok att kunden gör nästan vad de vill med mina bilder bara de betalt för den. Däremot är jag inte så förtjust i det faktum att de flesta tidningar behandlar bilder ungefär som en "annonsbanner" - alltså publicerar en bild högst upp i artikeln i en extrem panoramabeskärning.

Ska man sälja en bild till en tidning idag, så bör man ha den beskärningen i åtanke - annars kan man få se sina bilder se ganska hemska ut på webben ...

Ett exempel ur dagens UNT: http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=771893,00.html

Inte så vackert tycker jag ...

Den här bilden ...
_DSC6226

... valde Norran att visa upp så här på nätet: http://norran.se/sport/fotboll/sunnanask/article137189.ece
Nu är det där inte någon jättebra bild, men tidningarna visar hellre jubelbilder än spelbilder, så det får man nog leva med. Jag hade ju tyckt det vore roligare med nedanstående bild som visar situationen som ledde till målet:

_DSC6224

Varför inte låta bilderna ta lika mycket plats som artiklarna? Jag är övertygad om att de flesta surfare vet hur man skrollar ner till texten under bilden, även om den visas lite större ...

Inga kommentarer: